- Kezdőlap
- Online pénztárgép - Hírek
Online pénztárgép - Hírek
A jelenleg hatályos jogszabályok alapján regisztrálnia kell vendéglátó üzletét az NTAK-ba, minden vendéglátó üzlet üzemeltetőjének.
Az NTAK-ba csak a 210/2009. (IX. 29.) Korm. rendeletben meghatározott üzlettípus szerint lehet a vendéglátó üzletet regisztrálni.
A kereskedelmi tevékenységek végzéséről szóló 210/2009. (IX. 29.) Korm. rendelet alapján az NTAK-regisztrációra köteles vendéglátó üzletek típusai:
- étterem, TEÁOR’08: 5610 – éttermi, mozgó vendéglátás;
- büfé, TEÁOR’08: 5610 – éttermi, mozgó vendéglátás;
- cukrászda, TEÁOR’08: 5610 – éttermi, mozgó vendéglátás;
- kávézó, alkoholmentes italokra specializálódott vendéglátóhely, TEÁOR’08: 5630 – italszolgáltatás;
- italüzlet, bár, TEÁOR’08: 5630 – italszolgáltatás;
- zenés-táncos szórakozóhely, TEÁOR’08: 5630 – italszolgáltatás;
- munkahelyi/közétkeztetést végző vendéglátóhely, TEÁOR’08: 5629 – egyéb vendéglátás;
- gyorsétterem, TEÁOR’08: 5610 – éttermi, mozgó vendéglátás;
- rendezvényi étkeztetés, TEÁOR’08: 5621 – rendezvényi étkeztetés;
- alkalmi vendéglátóhely, TEÁOR’08: 5610 – éttermi, mozgó vendéglátás;
- mozgó vendéglátóhely, TEÁOR’08: 5610 – éttermi, mozgó vendéglátás.
A rendelet alapján az 56.1 és 56.3 szerinti TEAOR tevékenységekben kötelező az online pénztárgép használata, kivéve a mozgó szolgáltatásnyújtást.
Fentiek alapján az NTAK-adatszolgáltatásra köteles vendéglátó üzletek típusai:
- étterem, TEÁOR’08: 5610 – Éttermi, mozgó vendéglátás;
- büfé, TEÁOR’08: 5610 – Éttermi, mozgó vendéglátás;
- cukrászda, TEÁOR’08: 5610 – Éttermi, mozgó vendéglátás;
- kávézó, alkoholmentes italokra specializálódott vendéglátóhely, TEÁOR’08: 5630 – Italszolgáltatás;
- italüzlet, bár, TEÁOR’08: 5630 – Italszolgáltatás;
- zenés-táncos szórakozóhely, TEÁOR’08: 5630 – Italszolgáltatás;
- gyorsétterem, TEÁOR’08: 5610 – Éttermi, mozgó vendéglátás;
- alkalmi vendéglátóhely, TEÁOR’08: 5610 – Éttermi, mozgó vendéglátás.
A munkahelyi/közétkeztetés , a rendezvényi étkeztetés, és a mozgó vendéglátóhely besorolással rendelkező üzletek nem szolgáltatnak adatokat.
Az NTAK-ban kizárólag turisztikai célú, statisztikai adatgyűjtésről van szó.
Forrás: ntak
Kitolták a határidőt!!! Az új időpont 2023. január 01.
A hatályos jogszabályok alapján az NTAK-ba minden hazai szálláshely-szolgáltató összes szálláshelyét regisztrálni kell. A regisztrációs kötelezettség 2021. november 1-jétől már kiterjed a vendéglátó üzletekre és a turisztikai attrakciókra is, adatszolgáltatási kötelezettségük 2023. január 1-jétől indul. Ezzel az NTAK rendelkezni fog a turisztikai szektor minden meghatározó szereplőjének teljesítményére vonatkozó adattal.
A regisztrációt és a napi adatszolgáltatást a területileg illetékes jegyző ellenőrzi.
Varga Mihály pénzügyminiszter bejelentette, hogy továbbra is használatban maradhatnak azok az online pénztárgépek, amelyek nem rendelkeznek érvényes forgalmazási engedéllyel. Ezzel könnyíti a kisvállalkozások anyagi terheit, amely jelen gazdasági helyzetben igen nagy segítséget jelent mindenkinek.
Függetlenül attól, hogy a gyártók és forgalmazók nem végezték el a szükséges fejlesztéseket, az online pénztárgépek ugyanúgy ellátják adatszolgáltatási funkciójukat az Adóhatóság felé.
A jogszabály-módosítás előkészítése folyamatban van.
Forrás: kormany.hu
A 48/2013.(XI.15.) NGM rendelet 78/A § (5) bekezdés alapján a linkre kattintva megtekintheti, mely online pénztárgépek forgalmi engedélyét vonják vissza. Az üzemeltetés véghatáridejét is megadták már, így érdemes résen lenni, hogy elkerülje a szankciókat.
Visszavont forgalmi engedélyű online pénztárgép használata olyan,mintha nem is lenne pénztárgépe. Így használata nem engedélyezett!
Kattintson a linkre és nézze meg (18.oldaltól), hogy az Ön online pénztárgépe is köztük van-e. Figyeljen a határidőre és még időben cseréje le régi online pénztárgépét!
Ezen időszak alatt "cserepénztárgép" akciót hirdetünk, melyről az alábbi telefonszámon érdeklődhet! +36 30 409 2633
Régi online pénztárgépét leselejtezzük és a NAV-hoz is lejelentjük.
Augusztus 1-jén megszűnik az 5 százalékos áfa az elviteles és házhoz szállított ételre, italra
A NAV Észak-budapesti Adó- és Vámigazgatóságának munkatársai október 8. és 14. között ellenőrzik az étkeztetési szolgáltatásokra vonatkozó kedvezményes adómérték alkalmazását, a turizmusfejlesztési hozzájárulás bevallását, a foglalkoztatottak bejelentését és az online pénztárgépek szabályos használatát a vendéglátóknál.
Adótraffipax: kiket és mikor ellenőriz a NAV
Forrás: nav.gov.hu
1. Az értékesítésről mindig bizonylatot kell kiállítani
2. Az értékesítésről vagy nyugtát, vagy számlát kell kiállítani3. Minden más pénzmozgásról is bizonylatot kell kiállítani
4. A pénztárgép AP számát jól látható helyre ki kell írni
5. A pénztárgépnaplónak mindig a helyszínen kell lennie
6. Az adatkapcsolat fenntartásáról gondoskodni kell
7. Az éves felülvizsgálat elvégeztetése kötelező
8. A pénztárgépben levő adatokat bárki ki tudja olvasni
+1. Mulasztási bírságot és üzletbezárást is kockáztat a szabályszegő
Az online pénztárgépekre vonatkozó műszaki előírásokat1 a 9/2016 (III.25.) NGM rendelet (a továbbiakban: NGM rendelet) megváltoztatta. Az új követelményeknek megfelelő pénztárgépek alkalmasak az üzemeltető váltás megvalósítására, azaz „átszemélyesítés”-re.
Átszemélyesítésre van szükség a pénztárgép üzemeltetőjének megváltozásakor, például a pénztárgép eladásakor, vagy bérelt pénztárgép esetén a bérlés elején és végén. Ugyancsak szükség van az átszemélyesítésre akkor, ha megváltozik a pénztárgép üzemeltető adószámának törzsszáma (az adószám első nyolc számjegye), például a cég átalakulása, beolvadása (stb.) esetén. Az átszemélyesítést továbbá előírja az NGM rendelet2 a cserepénztárgép forgalmazó általi kiadásakor és visszavételekor is.
Fontosabb tudnivalókért kattintson ide
Forrás: nav.gov.hu
A nyári időszakban sok kereskedő és vendéglős kitelepül alkalmi rendezvényekre, sőt van, aki kifejezetten csak ilyen keretek között működik, értékesít. A számla- vagy nyugtaadás ilyenkor is kötelező. Az online pénztárgép kötelező használata ezen alkalmi rendezvényeken, vásárokon a tevékenység statisztikai besorolásának függvénye. Ezzel kapcsolatban néhány fontos szabályra hívjuk fel a figyelmet.
Több mint 20 ezer vállalkozás pénztárgépbeszerzéséhez nyújt segítséget a kormányzat. A támogatás összege kasszánként 50 ezer forint, amelyet a vállalkozások legfeljebb öt pénztárgépre vehetnek igénybe. Az érintetteknek érdemes körültekintően választani, ugyanis csak az olyan új, műszaki paraméterekkel bíró pénztárgép után jár az 50 ezer forintos támogatás, amely 2016. november 30-ig kiadott forgalmazási engedéllyel rendelkezik.
Varga Mihály elmondta: a 2016 költségvetés módosításával már elhatároltak 1,5 milliárd forintot arra, hogy a kormány támogatást tudjon adni ezen eszközök beszerzéséhez. A tárca azt tervezi, hogy az automaták regisztrációjából befolyt mintegy 900 millió forintot szintén állami támogatásra használja fel, vagyis a gépek online rendszerbe való bekötéséhez összességében több mint 2 milliárd forint áll majd rendelkezésre – tette hozzá.
A korábban tervezett szeptember végi időpont helyett a kötelezett szolgáltatók, így például a ruhatisztítók, autójavítók a pénzváltókkal és a taxisokkal együtt január elsejétől lesznek kötelesek az online pénztárgépeket használni – mondta a miniszter, hozzátéve: az erről szóló rendeletmódosítás hamarosan megjelenik.
A dolog indokoltnak tűnik, mivel szeptember elejéig a NAV adatai szerint a mintegy 18 ezer érintettből alig 1500-an igényelték az ehhez szükséges kódot.
Forrás: piacesprofit.hu
A fizikai közérzetet javító szolgáltatók közé tartoznak a masszőrök, akik május közepén jelezték, nem tudják vállalni a terheket. A masszőrök nem tudják kigazdálkodni a pénztárgép beszerzését és használatát, ezért vagy befejezik tevékenységüket, vagy feketén folytatják – mondta a Masszőrök Egyesületének vezetője.
Lázár János bejelentette, hogy decemberben felülvizsgálják az intézkedést. Emellett azt kérte,hogy a masszőröket képviselő szakszövetségek jelentkezzenek a kormánynál, hogy az NGM asztalára kerüljenek a tapasztalatok.
Forrás:piacesprofit.hu
A következő vállalkozások kötelezettek az online pénztárgépek használatára 2016. szeptember 30-ától:
- gépjármű-javítási
- karbantartási tevékenységet
- gépjárműalkatrész-kiskereskedelmet
- motorkerékpár-alkatrész kereskedelmet és javítást végzők
- plasztikai sebészeti tevékenységet folytatók
- diszkót, illetve tánctermet működtetők
- ruházati tisztító szolgáltatást végzők
- különböző fizikai közérzetet javító és testedzési szolgáltatásokat nyújtó vállalkozások
A 48/2013. (XI. 15.) NGM rendelet módosítása a 9/2016. (III. 25.) NGM rendelettel egészült ki, miszerint a kötelező éves felülvizsgálatot az online pénztárgép szerviz csak a pénztárgép üzemeltetési helyén végezheti el.
2016. szeptember 30-ától és 2017. január 1-jétől a kormány további ágazatokra terjeszti ki az online pénztárgépek használatának kötelezettségét – jelentette be Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter budapesti sajtótájékoztatóján
Újabb ágazatokat köteleznek arra, hogy a pénztárgépeiket kössék be az adóhivatalhoz. Most a szolgáltatási szektor van soron, az ígéretek szerint most elegendő időt hagynak a felkészülésre. A kormány a feketegazdaság visszaszorítását segítő további lépésekre készül, így az elektronikus számlarendszer elindítására, valamint az online pénztárgépek bevezetésére a szolgáltatóknál, egyebek mellett a gépjármű szervizeknél, taxiknál, tisztítóknál, a konditermeknél, a wellnessnél pénzváltóknál – mondta Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter.
Ahhoz, hogy a NAV le tudja kérni az online pénztárgép adatait online kapcsolatra van szükség, melyet az online pénztárgép üzemeltetőjének folyamatosan biztosítania kell! (az online kapcsolat nem internet elérhetőséget jelent, hanem jelen esetben az online pénztárgépbe épített SIM modult. )
Az érintetteknek nagy problémát jelent az online kassza bevezetésének kötelezettsége, hiszen az állami támogatás ellenére is nagy anyagi megterhelést jelent a többségüknek. A rendszerre az év végéig kell berendezkedniük a szállásadóknak annak ellenére, hogy bevételeik már így is átláthatóak. Havonta elektronikusan jelenteniük kell az adóhatóságnak a forgalmukat és a szálláshelyeken megforduló vendégek száma alapján az önkormányzatok folyamatosan ellenőrzik az idegenforgalmi adó beszedését is.
Függetlenül attól, hogy havi jelentést tesznek és az önkormányzatok is ellenőrzik őket nagyon sokan még mindig feketén foglalkoznak ingatlanjaik bérbe adásával.
Az online kasszák bevezetésének célja, hogy a piac ezen területén is megszüntessék a szabálytalanságokat.
Szabó Géza a Fatosz (Falusi és Agroturizmus Országos Szövetségének) alelnöke elmondta, hogy folyamatosan egyeztetnek az érintett minisztériumokkal, hogy el érjék a rendelkezés enyhítését.
Forrás: napigazdasag.hu
Állami támogatást vehetnek igénybe azoknak az ágazatoknak a vállalkozásai, amelyekre hamarosan kiterjesztik az online pénztárgépek használatának kötelezettségét. Az egyeztetés időszaka még tart, a nyitott kérdések tisztázása után az új szabályok hamar megjelenhetnek- írja a Napi Gazdaság.
Fodrászoknál, kozmetikusoknál és taxisoknál is bevezetik az online pénztárgépek használatát. Már csak a határidőre várunk.
Amennyiben megjelenik a rendelet 50.000 szolgáltatónak lesz kötelező az online pénztárgépek használata. Előfordulhat, hogy egy szalonban akár 10-12 pénztárgépet is használhatnak egyszerre (vállalkozók számától függően), hisz az online pénztárgépek még nem teszik lehetővé, hogy egy pénztárgépet több felhasználó egyszerre használjon. A pénztárgépre kötelezettek köre, tehát nem csak azon vállalkozók számával bővül, akik termékeket értékesítenek (hisz azoknak eddig is kellett pénztárgép), hanem a jogszabály meghozatalával már azokra kell gondolnunk, akik szolgálatatást nyújtanak.
Az MPSZ-en (Magyar Pénztárgép Szövetség) keresztül a piac képviselői kérték az NGM-et, hogy vonják be őket a rendelet előkészítésébe. A kormány most nyitott a szakmai vélemények meghallgatására, elkerülve ezáltal a korábbi időszak hibáit.
Forrás: vg.hu
Az ÁFA-törvény változása 1 2015. január 1-jétől előírja az online pénztárgépekhez adatkapcsolatot biztosító hírközlési szolgáltatók (Szolgáltató) részére, hogy a szolgáltatás esetleges szüneteltetéséről, megszüntetéséről tájékoztatassák a Nemzeti Adó- és Vámhivatalt (NAV).
Minden online pénztárgépet a vásárlástól számított egy éven belül kötelezően felül kell vizsgáltatnia a felhasználónak.
A felülvizsgálatot kizárólag a NAV által nyilvántartott szerviz végezheti. Ezen felül a felülvizsgálatot végző személynek plombanyomóval és műszerész igazolvánnyal kell rendelkeznie. A felülvizsgálat során a szervizes ellenőrzi, hogy nem történt-e illegális beavatkozás (plomba ellenőrzés, gépház átvizsgálása), az AEE-t (Adóügyi Ellenőrző Egységet), ha szükséges ennek akumulátorát is cserélik. A felülvizsgálat elvégzését követően a műszerész a gépnaplóba bejegyzi a felülvizsgálatot, majd a NAV felé is lejelenti.
2015. január 1-jétől változik a pénztárgép használatra kötelezett adóalany számlakibocsátáshoz kapcsolódó adatszolgáltatási kötelezettsége
2015. január 1-jétől valamennyi pénztárgép használatra kötelezett adóalany, aki bizonylatadási kötelezettségét online pénztárgéppel történő nyugtaadás helyett számla kibocsátásával teljesíti (ideértve azokat is, akik korábban mentesültek az adatszolgáltatási kötelezettség alól), köteles az általa e tevékenységhez kapcsolódóan kibocsátott valamennyi számláról adatszolgáltatást teljesíteni inden hónap 15. napjáig PTGSZLAH adatlapon köteles elektronikus úton megküldeni az adóhatóság felé.
Forrás: nav.gov.hu
Elsősorban vendéglátóipari egységekben ellenőriztek, ahol találtak még olyan helyet, ahol nem csak online pénztárgép nem volt, de még nyugtát sem kaptak. Még mindig sokan gondolják úgy, hogy ő megúszhatja és halogathatja az online pénztárgépre való átállást. Most bebizonyosodott ismét, hogy ez nem vicc. Vagy aki annak tartja: a poén vége az lett, hogy két étterem és egy kávézó bezárása várható ezek után. Megéri?
"A NAV honlapján az online pénztárgép megrendelés céljára kialakított internetes felületen (eBEV szolgáltatás) 2014. augusztus 15-től nem adható le megrendelés, és 2014. augusztus 31-e után a felület nem lesz elérhető."
Ami mindenkinek fontos...
"Fontos! Ha az online pénztárgép üzembe helyezésre került, az üzemeltető köteles az üzlet eladóteréből a hagyományos pénztárgépet eltávolítani."
Forrás: nav.gov.hu
A véghatáridőről egyeztetett ma a Pénztárgép Munkabizottság. A vállalkozások augusztus 31-e után már csak online pénztárgépet használhatnak.
A kormány a tisztességes, jogkövető, régóta online kasszát használó vállalkozások és a költségvetési bevételek növelése érdekében döntött a véghatáridő kitűzése mellett.
Az a vállalkozás, amelyik szeptember elsejétől nem online pénztárgépet használ, komoly szankcióra számíthat. Az átállást elmulasztó céget egymillió forintig terjedő mulasztási bírsággal sújtja a NAV, és az üzlethelységet is lezárhatja 12 nyitvatartási napra.
Forrás: kormany.hu
"Az online kapcsolatra képes, adóügyi ellenőrzési egységgel rendelkező pénztárgéppel kapcsolatos NGM rendeletek módosításáról szóló 24/2014. (VII. 31.) NGM rendelet [1] véghatáridőt határozott meg az online pénztárgépek bevezetésére.
Hagyományos pénztárgépek (ideértve az elektronikus naplóval nem rendelkező, valamint az elektronikus naplóval rendelkező pénztárgépeket is) – a II. pontban foglalt kivétellel – 2014. augusztus 31-ét követően nem üzemeltethetőek.
A 2014. augusztus 31-ei véghatáridő alól két kivétel van:
- 2015. január 1-jéig üzemeltetheti a hagyományos pénztárgépet a pénztárgép használatra nem kötelezett adóalany, illetve az adóalany azon tevékenysége tekintetében, amely vonatkozásában nem kötelezett pénztárgép használatra.
-2014. december 31-ig – átmenetileg – jogosult üzemeltetni a hagyományos pénztárgépet az üzemeltető abban az esetben, ha az üzembe helyezett online pénztárgép meghibásodik..."
Forrás: nav.gov.hu
"2014. július 1-jén hatályba lépett a számla és a nyugta adóigazgatási azonosításáról, valamint az elektronikus formában megőrzött számlák adóhatósági ellenőrzéséről szóló 23/2014. (VI. 30.) NGM rendelet.
... az az adóalany, aki a 48/2013. (XI. 15.) NGM rendelet 1. számú melléklete alapján nyugtaadási kötelezettségének kizárólag pénztárgéppel tehet eleget, a pénztárgépes nyugta helyett számítógépes nyugtát nem bocsáthat ki."
Forrás: nav.gov.hu
"A PTGSZLAA adatlap a nyugtakibocsátásra szolgáló pénztárgépek üzemeltetésének, szervizelésének egyes, az adóügyi ellenőrző egységgel rendelkező pénztárgépekre való átállást elősegítő szabályokról szóló 50/2013. (XI. 15.) NGM rendelet (továbbiakban: NGM rendelet) 9/A. § (1) bekezdésében meghatározott adatszolgáltatási kötelezettség teljesítéséhez rendszeresített nyomtatvány. Az NGM rendelet 9/A. § (1) bekezdésében foglaltakból következően azoknak a számláknak az adatairól kell adatot szolgáltatni, amely számlákat pénztárgéppel előállítandó nyugta helyett bocsát ki az adóalany. Nem kell benyújtani aPTGSZLAA adatlapot, amennyiben az adatszolgáltatási időszakban számla kibocsátás nem történt."
Forrás: nav.gov.hu
Az online pénztárgép üzembe helyezéséhez, valamint az adóügyi ellenőrző egység (AEE) cseréjéhez szükséges üzembe helyezési kód igényléséről
"A Pénztárgép1rendelet 44. § (1) bekezdése alapján az adóalany (továbbiakban: üzemeltető) új pénztárgép üzembe helyezését, illetve a pénztárgép adóügyi ellenőrző egységének cseréjét megelőzően köteles ezt a tényt az állami adóhatósághoz bejelenteni. Erre a célra „a pénztárgép regisztrációhoz szükséges egyedi azonosító/támogatás igényléséhez – PTGREG” jelű nyomtatvány került rendszeresítésre. "Bővebb információ itt
Forrás: nav.gov.hu
"A 48/2013 (XI. 15.) NGM rendelet 69. § (2) bekezdése értelmében a régi 24/1995. (XI. 22.) PM rendelet szabályainak hatályon kívül helyezés előtti előírásait kell alkalmazni, ennek megfelelően év végén a pénztárgép adómemóriájának teljes kiíratását – a bevétellel való egyeztetés érdekében – el kell végezni, és azt az ellenőrzés céljára megőrizni. Az adómemória kiíratását 2013. december 31-i fordulónappal kell elvégezni."
Elektronikus naplóval rendelkező pénztárgép adómemóriájának kiíratása
"A 48/2013. (XI. 15.) NGM rendelet 71. § (4) bekezdése értelmében az elektronikus naplós pénztárgépek adómemóriáját – a 2013. január 1. és a használatból történő kivonás közötti időszak vonatkozásában – az üzemeltető főszabály szerint 2014. február 28-ig köteles kiíratni."
Forrás: nav.gov.hu